‘Drie Dus’
Het is 20 jaar geleden – ik was 33 jaar – dat ik TRIUS oprichtte met de romantische gedachte dat “voor jezelf beginnen” de ultieme vorm is van werken. En dat is ook zo, althans als het gaat om je eigen toekomst vormgeven. Dat is wat anders dan alles zelf kunnen bepalen. In de komende 20 columns zal ik iets vertellen over de ontwikkeling van TRIUS; de ups en de downs waarin iedere ondernemer zich zal herkennen en iedere werknemer zich over zal kunnen verbazen. Iets van met een lach en een traan.
Eigenlijk begon TRIUS in 2002. En wel met het opstellen van een uitgebreid businessplan met zowaar 3 kompanen. Feitelijk waren het dus 4 personen die aan de basis van TRIUS hebben gestaan. Met het bedenken van de bedrijfsnaam haakte destijds 1 kompaan af. Zijn aanstaande vaderschap verenigen met ondernemerschap was voor hem een stap te ver. Drie bleven er over; 3 dus. ‘DRIE DUS’ werd TRIUS. Wij met z’n drieën. Drie staat ook voor de drie partijen die in de arbeidsbemiddeling van elkaar afhankelijk zijn: werkzoekende, opdrachtgever en bemiddelaar. Vaak zijn hun belangen complementair en een enkele keer tegenstrijdig. Het goed omgaan met de belangen en daar oprecht invulling aan geven, dat is nog steeds het fundament van TRIUS. Voordat we in april 2003 formeel het levenslicht zagen, viel er nog 1 kompaan af waarmee ik nog steeds goed contact heb. Twee dus, bleven er over.
En met z’n tweeën en samen met destijds 685.000 werklozen (iedereen is die tijd alweer vergeten) gingen we van start. Midden in een vorige crisis. Daarom ook zonder de gedroomde bankfinanciering: “Uitstekend businessplan meneer, maar we lenen u geen cent”. Zeg nee en “kan niet” tegen een ondernemer en hij gaat het juist doen. Niet in het begrootte mooie kantoor met dito leaseauto’s, maar op de zolderkamer en een tweede hands BMWtje. Een computer (met excel!), vaste telefoon, fax(!), mobieltje en een abonnement op een cv-databank waren de onontbeerlijke ingrediënten, naast een nieuw pak met bijpassende stropdas. In de huidige tijd vervangen door laptop, CRM, smartphone, email, Whatsapp, LinkedIn en business-casual. Tijden veranderen, mensen blijven mensen. En dat is de kern en conclusie van ons werk na 20 jaar: Wat wij doen is en blijft mensen-werk!